Veřejné organizace i firmy si o vás mohou vyhledat informace v registru obyvatel. Jak postupovat, pokud chcete zjistit, kdo si vás v registru obyvatel vyhledával?
Informace o tom, kdo si prohlížel vaše osobní údaje v registru obyvatel, zjistíte pomocí žádosti o výpis o využití údajů z registru obyvatel. Za podání žádosti se neplatí žádný správní poplatek. Výjimkou je pouze podání žádosti na Czech POINTU, tam správní poplatek zaplatíte.
Nárok na poskytnutí údajů z registru obyvatel vychází ze zákona o základních registrech.
Zdroj: Depositphotos
Historii hledání lze zjistit až 2 roky zpětně
V přijatém výpisu vyhledávání z registru obyvatel najdete informace, které veřejné orgány a některé soukromé právnické osoby (např. banky, pojišťovny) vyhledávaly a z jakého důvodu společně s datem vyhledání. Informace jsou zjistitelné 2 roky zpětně od data podání žádosti.
Registr obyvatel zahrnuje údaje občanů ČR, ale také cizinců s dlouhodobým pobytem v ČR. Registr slouží hlavně ke sdílení dat mezi orgány veřejné správy.
Které informace si o vás firmy a veřejné instituce mohou v registru obyvatel zjistit?
-
příjmení (rodné příjmení) a jméno/jména,
-
pohlaví,
-
rodinný stav nebo registrované partnerství,
-
adresa místa pobytu a doručovací adresa,
-
datum narození, místo a okres/stát narození,
-
omezení svéprávnosti,
-
datum úmrtí,
-
místo a okres/stát úmrtí, datum nabytí právní moci rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého,
-
státní občanství,
-
čísla a druhy identifikačních dokladů a datum skončení jejich platnosti,
-
typ a identifikátor datové schránky,
-
telefonní číslo,
-
adresa elektronické pošty,
-
kvalifikovaný certifikát pro elektronický podpis (sériové číslo, vydavatel a platnost).
Kdo může podat žádost o výpis o využití údajů z registru obyvatel?
Žádost o výpis mohou podat jak občané ČR starší 15 let, tak cizinci s dlouhodobým pobytem v ČR. Dále ještě další osoby, jako jsou zákonní zástupci, opatrovníci a osoby zmocněné k tomuto úkonu na základě plné moci.
Jak o výpis požádat?
Žádost lze podat kdykoliv během roku elektronicky i v listinné formě prostřednictvím pošty nebo osobního podání. Pokud chcete údaje dostat okamžitě, podejte žádost elektronicky přes Portál občana. K podání žádosti přes Portál občana je třeba mít založenou datovou schránku pro fyzické osoby.
Další možností je podat žádost datovou schránkou nebo e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem na:
-
úřady s rozšířenou působností,
-
krajské úřady a
-
Ministerstvo vnitra.
Pokud se rozhodnete nevyužít Portál občana, ale jinou elektronickou formu pro podání žádosti, počítejte s tím, že na vyřízení mají úřady až 30 dnů.
Jestliže se rozhodnete žádost zaslat poštou, musí žádost obsahovat úředně ověřený podpis. Žádost poštou zasíláte rovněž na některou z výše uvedených institucí u elektronického podání. Úředníci takovou žádost vyřídí do 30 dnů.
Při osobním podání žádosti se úředně ověřený podpis nevyžaduje, pokud žádost podepíšete před úředníkem.
Žádost nemá předepsaný tiskopis, avšak musí obsahovat tyto údaje:
-
vaše jméno a příjmení,
-
datum a místo narození,
-
číslo a druh identifikačního dokladu,
-
adresu místa pobytu a
-
časové období, za které má být záznam o využívání údajů z registru obyvatel poskytnut (maximálně 2 roky zpětně od data podání žádosti).
Tyto údaje nevypisujete, jestliže podáváte žádost přes Portál občana nebo pobočku Czech POINT.
Tip: DROZD pro varování registrovaných cestovatelů přiletěl do Portálu občana
Podání žádosti na Czech POINTU je zpoplatněno
Osobně můžete podat žádost na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT nebo u kterékoliv instituce uvedené výše. Pobočky Czech POINT vám žádosti vyřídí okamžitě, takže nebudete muset čekat 30 dnů. Budete si však muset zaplatit správní poplatek ve výši 100 Kč za první stránku výpisu. A za každou další stranu (kromě druhé, která je zdarma) se připočítá poplatek ve výši 50 Kč. Žádost s vámi vyplní přímo úředníci Czech POITNU na místě. Není tedy třeba nic nosit.
V jiných případech se správní poplatek neplatí.
Majitelé datových schránek dostávají výpis automaticky
Těm, kteří mají zřízenou datovou schránku povinně ze zákona, přichází výpis 1× ročně do datové schránky. Výpis má pouze informativní charakter a není třeba s ním nějak nakládat.
Můžete požádat o vysvětlení důvodu lustrace vaší osoby
Nejste spokojeni s tím, jaká instituce o vás hledala informace? Můžete ji kontaktovat na základě zákona o svobodném přístupu k informacím a požádat ji o vysvětlení jejího počínání.
Zdroj: Ministerstvo vnitra, ukázka výpisu o využití údajů z registru obyvatel
Čtěte také:
Jak zjistit, za kolik byla prodána nemovitost? Provedeme vás krok za krokem
V jaký moment se e-mail považuje z právního hlediska za doručený?