Jako vlastník nemovitosti máte právo zjistit, kdo má na adrese vaší nemovitosti nahlášen trvalý pobyt. Lze takovou osobu také z trvalého pobytu odhlásit?
Místo trvalého pobytu občana je zaevidováno v základním registru obyvatel. Nejčastěji si volí občané trvalý pobyt v místě, kde mají rodinu, práci, vlastní nemovitost nebo zaměstnání. Každý může mít maximálně jedno místo trvalého pobytu.
Jako místo trvalého pobytu může sloužit také sídlo obecního úřadu nebo matriky. Trvalý pobyt v dané nemovitosti může získat občan i na základě nájemní smlouvy.
Úřad informuje majitele nemovitosti o změně osob přihlášených k trvalému pobytu
Úkolem ohlašovny (spádového úřadu) je informovat vlastníka nemovitosti o změně počtu přihlášených osob k trvalému pobytu nejpozději do 15 dnů od zaevidování změny. Konkrétně pověřený úřad ohlásí vlastníku jméno, popřípadě jména, příjmení a datum narození osoby. Pokud jde však o vlastníka nemovitosti, který si změnil trvalý pobyt, tak k této ohlašovací povinnosti nedochází.
Majitel nemovitosti může zjistit, kdo má u něj nahlášený trvalý pobyt
Majitel nemovitosti má ze zákona právo podat písemnou žádost na spádový úřad, aby zjistil, kdo je na adrese jeho nemovitosti přihlášený k trvalému pobytu. Úřad poté posílá sdělení vlastníku nemovitosti do vlastních rukou.
Za výpis z informačního systému zaplatí občan správní poplatek ve výši 50 Kč. „Ohlašovna sdělí vlastníkovi objektu na jeho písemnou žádost jméno, popřípadě jména, příjmení a datum narození občana, k němuž vede údaj o místě trvalého pobytu, odpovídající adrese objektu,” stojí v zákoně o evidenci obyvatel.
Tip: Jak zjistit, za kolik byla prodána nemovitost? Provedeme vás krok za krokem
Vlastník bytové jednotky nemá šanci zjistit, kdo je u něj veden k trvalému pobytu
Jestliže se nemovitost skládá z několika bytových jednotek, tak není možné zjistit, zda má nějaká osoba přihlášen trvalý pobyt právě k této jednotce. „Vlastníku vymezené části objektu (bytu) nelze údaj podle §10 odst. 8, poskytnout, neboť ohlašovna vede objekty podle čísel popisných či evidenčních, nikoli podle jednotlivých bytových jednotek.” vysvětluje Úřad městské části Praha 4.
Stejně tak nezjistí osoby přihlášené k trvalému pobytu ti, kteří nemovitost využívají na základě nájemní smlouvy. Pokud se nejedná o bytovou jednotku, mohou se obrátit na vlastníka nemovitosti, který může podat žádost ke konkrétnímu úřadu (ohlašovně) o sdělení, kdo má na adrese jeho nemovitosti nahlášený trvalý pobyt. Sám nájemce takovou pravomoc nemá.
Lze požádat o zrušení trvalého pobytu osoby, která nemovitost reálně nevyužívá?
Požádat o zrušení trvalého pobytu určité osoby může vlastník nebo jiná oprávněná osoba (např. nájemce). Musí však prokázat, že osoba, která má v nemovitosti nahlášený trvalý pobyt, již nemá oprávnění k využívání tohoto objektu nebo již tento objekt není způsobilý za účelem bydlení.
Kontaktní úřad zašle všem dotčeným osobám informace o zahájení řízení a dá jim možnost se vyjádřit. Nejpozději do 60 dnů vydá rozhodnutí.
Hledáte nové trvalé pobyty svých kamarádů? Úřady vám takovou informaci nesdělí
Někdy na úřady přicházejí lidé s požadavkem na zjištění trvalého pobytu jejich dávných kamarádů, spolužáků nebo třeba i svých příbuzných. Úřady však takové informace soukromým osobám podávat nemohou. Občan může získat informace z informačního systému pouze na svoji osobu, a to za správní poplatek ve výši 50 Kč.
Existuje nějaká možnost, jak dopátrat hledané osoby?
Jedinou možností, jak někoho najít, je podání žádosti o zprostředkování kontaktu, která má svůj vlastní tiskopis. Ministerstvo vnitra se na základě údajů v žádosti bude snažit hledanou osobu vypátrat a předat ji informaci o tom, kdo má zájem se s ní kontaktovat.
Hledaná osoba se již sama rozhodne, zda se bude chtít s hledajícím spojit. Za podání žádosti hradí žadatel správní poplatek ve výši 500 Kč.
Čtěte také:
Lze nájemci zakázat kouření v bytě a na balkoně? Názory odborníků se liší
Nabízíte krátkodobá ubytování přes online portály? Bez registrace v aplikaci eTurista to podle vlády nepůjde