Zima se blíží a s ní i doba, kdy budeme muset už zase přezout auto. Ve spolupráci s webem Autobible.cz jsme pro vás připravili přehled, kdy se vyplatí přezout a kolik vás bude vlastně přezutí na zimní pneumatiky stát.
Blíží se doba hromadného přezouvání na zimní pneumatiky. Jistě, někdo jezdí na celoročních, někdo jezdí celý rok na zimních, někdo na zimní vůbec nepřezouvá a doufá, že se vždycky nějak vyhne souvislé vrstvě sněhu, ledu nebo námrazy, aby se na něj povinnost jezdit na zimních nevztahovala.
Tuto povinnost předkládá § 41a zákona č. 361/2000 Sb., kde se píše, že v období od 1. listopadu do 31. března lze užít motorové vozidlo k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Kdo se ale o své pneumatiky zajímá a pravidelně přezouvá, určitě si mnohokrát kladl otázku, kdy je vlastně vhodná doba na výměnu pneumatik, ať už jde o výměnu starých za nové, nebo pravidelnou sezónní výměnu typů pneumatik.
Kdy je vhodná doba pro výměnu pneumatik?
Pokud jde o změnu z letních na zimní a obráceně, je to jen na vás. Logicky je potřeba počítat s tím, že jak se blíží zákonný termín pro povinnost obout zimní pneumatiky, bude v pneuservisech plno. Pokud ale bydlíte třeba na horách, kde může sníh nebo ranní mrazík udeřit kdykoli, asi není potřeba čekat. S přezutím zpět na letní naopak na horách doporučujeme nespěchat.
Čtěte také: Kdy nás čeká změna letního času na podzim 2024?
Jak je to s opotřebením?
Pokud jde o stáří nebo opotřebení pneumatik, není dobré čekat na zákonný limit 1,6 mm hloubky dezénu. Jakmile klesne hloubka dezénu pod 4 mm, začne pneumatika rychle ztrácet své vlastnosti. Především špatně odvádí vodu a roste riziko náhlé ztráty kontroly nad autem kvůli tzv. aquaplaningu.
Doporučujeme: Říjen a listopad přináší nejvyšší riziko srážky auta s divočákem, můžete si sražené zvíře odvézt?
Pokud kupujete třeba ojeté auto, dobře se podívejte, v jakém stavu pneumatiky jsou. Nejde jen o hloubku dezénu, ale také právě o stáří. Jak poznat stáří pneumatiky, se dozvíte v článku Jak číst značení pneumatik a co znamenají zkratky na boku pneumatiky. Zejména na sezónních autech se mohou objevit pneumatiky staré třeba deset let. A takové už sotva budou mít původní vlastnosti. Už u pneumatik starších šesti let začne docházet k degradaci původních vlastností, ačkoli mají stále dostatečnou hloubku dezénu.
Kolik stojí přezutí pneumatik?
Ceny se liší podle regionů, sezóny a samozřejmě i podle použitých pneumatik a disků. Nejlevnější „vesnické“ servisy si za výměnu sady kol účtují okolo 800 korun, běžně se cena výměny sad kol pohybuje v rozmezí 1200 až 1500 Kč podle typu kol a auta. Majitelé SUV nebo aut s velkými koly se musí připravit na příplatek. Většina pneuservisů si účtuje rovněž příplatek za přezouvání pneumatik „runflat“, ten se může pohybovat klidně i v řádu několika stovek. Platí se také za uskladnění sad nebo pneumatik, za vyvážení kol a podobně. Přesnou cenu nejlépe zjistíte tak, že do pneuservisu zavoláte a poskytnete mu přesné informace o tom, co máte za pneumatiky a kola, a vyžádáte si kalkulaci. Věrohodný pneuservis bude zpravidla mít podrobný ceník úkonů a služeb i na svém webu.
Je pravda, že se má přezouvat při poklesu teploty pod 7 °C?
Ne, to je marketingový výmysl. Dlouhodobá měření ukazují, že i na suché vozovce v teplotách kolem nuly funguje kvalitní letní pneumatika lépe než sebelepší zimní. Samozřejmě nikoho nenavádíme k tomu, aby v zimě riskoval, ale marketingová sdělení je potřeba brát s rezervou. Zimní pneumatiky jsou lepší skutečně jen v břečce, na sněhu a ledu. Na suchu i v teplotách pod nulou funguje lépe letní.
Doporučujeme: Pojištění a nehoda na letních pneumatikách v zimě
Hlídejte si únik tlaku a poškození
Někoho může zaskočit nutnost výměny pneumatik i uprostřed sezóny. Logickým důvodem může být poškození pneumatiky. Ať už jde o postupnou ztrátu tlaku, nebo větší mechanické poškození, ne vždy lze pneumatiku bezpečně opravit. Zodpovědný motorista pak kontroluje tlak vzduchu v pneumatikách, když už ne před každou jízdou, tak aspoň jednou za týden. Ono stačí obejít auto a přesvědčit se pohledem, jestli je vše v pořádku. Pokud je jedna pneumatika poškozená, je vhodné vyměnit obě pneumatiky na té nápravě, kde se problém objevil.
Čtěte také: Jak opravit defekt na pneumatice?